Vuokra-asuntomäärä kasvoi ja Lumo laajensi asumisen palveluita

Palvelukokemuksen kehittäminen ja asumisen palvelut ovat tätä päivää. Vuokra-asumisen arvostuksessa nousee esiin huolettomuus, helppous ja vaivattomuus – sekä yhä enenevässä määrin toiveet lisäpalveluille. Vahvistaaksemme viestiämme monipuolisesta tarjonnastamme olemme tuoneet markkinoille tänä syksynä uuden vuokra-asumisen brändin. VVO:n rinnalle on syntynyt Lumo.

Markkinaehtoisen vuokranmäärityksen Lumo tarjoaa uuden ajan palveluita vuokra-asumiseen ja antaa asukkaalle entistä enemmän valinnanvapautta. Asukas tekee asunnosta kodin ja me teemme kaikesta muusta mahdollisimman vaivatonta. VVO-brändin asunnot ovat valtion tukemaa tuotantoa, ja niissä noudatetaan omakustannusperiaatetta vuokranmäärityksessä.

Tuloskehitys on jatkunut erittäin hyvänä. Vuokraustoiminnan tulevaisuus näyttää ympäröivästä maailmasta huolimatta valoisalta. Rakenteilla oli katsauskauden lopussa yhteensä 964 asuntoa, jotka kaikki ovat vapaarahoitteisia.

Tavoitteemme on jatkaa mittavia investointeja sekä kasvattaa asuntotarjonnan määrää Suomen kasvukeskuksissa. Tällä hetkellä vuokra-asuntojemme määrä on 40 668. Vuoden 2018 loppuun mennessä vuokra-asuntojemme määrä kasvaa 45 000:een 35 paikkakunnalla Suomessa.

Katsauskaudella julkistimme Rakennusosakeyhtiö Hartelan kanssa tehdyn sopimuksen, joka sisältää 112 miljoonan euron arvosta vuokra-asuntotuotantoa Helsinkiin, Espooseen, Tuusulaan ja Lahteen. Yhteensä rakenteille tulee tällä sopimuksella yli 500 asuntoa vuosien 2014 - 2018 aikana.

Loimme alalle kokonaan uudentyyppisen toimintatavan ja sopimusrakenteen, jota pyrimme hyödyntämään myös jatkossa uudisinvestoinneissamme. Hartelan kanssa tehty sopimus sisältää vuokra-asuntohankkeita ennen kaikkea pääkaupunkiseudulla. Sopivan kokoisille, hyvien julkisten liikenneyhteyksien ja palvelujen vaikutuspiirissä oleville vuokra-asunnoille on tarvetta erityisesti Helsingin seudulla.

Strategisena tavoitteenamme on olla vuokra-asumisen ykkösvalinta. Keskiössä ovat vuokra-asuntomäärän kasvattaminen ja erinomainen asiakaskokemus. Asiakaskokemus syntyy monipuolisista asumisen ratkaisuista, helposta ja vaivattomasta asioinnista sekä sujuvista sähköisistä palveluista.

Asiakkaamme ovat ottaneet erinomaisesti käyttöön sähköisen vuokrasopimuksen tekemisen alusta loppuun. Asiakkaistamme yli 60 prosenttia allekirjoitti sähköisen vuokrasopimuksen. Sähköisen allekirjoituksen käyttö on lisääntynyt tasaisesti koko maassa.

Tuoreen vuosittain toteuttavan asiakastyytyväisyystutkimuksemme mukaan asiakkaamme ovat tyytyväisiä: 92 % asiakkaistamme on jo suositellut tai olisi valmis suosittelemaan VVO:ta vuokranantajana.

Kiitos kuluneesta katsauskaudesta ja hyvää syksyä!

Jani Nieminen